6 tips om als startende ondernemer je eerste klanten aan te trekken
Startende ondernemers hebben vaak een brandende vraag: ‘Hoe trek ik mijn eerste klanten aan?’. Dit is een meer dan logische vraag. Geld is in onze huidige maatschappij nou eenmaal nodig en dus is het verdienen van geld cruciaal voor het bestaansrecht van je bedrijf. En dat geld? Dat verdien je door klanten aan te trekken en je product en/of dienst te verkopen.
In deze blog deel ik een aantal tips hoe je ervoor kunt zorgen dat je je eerste klanten werft.
Eerste klanten werven voor beginnende ondernemers
Laat ik vooropstellen dat er meerdere wegen naar Rome leiden. En dat geldt ook voor het aantrekken van eerste klanten. De een kiest voor de inzet van social media, de ander maakt liever gebruik van zijn of haar netwerk. En het mooie is: het een is niet beter of slechter dan het ander. Ik wil je dan ook meegeven dat het aantrekken van je eerste klanten, een kwestie is van uitvinden wat het beste bij jou en je doelgroep past.
En dat uitvinden brengt me ook gelijk op de zoektocht naar klanten. Ook ik ben startende ondernemer geweest en weet dat het een uitdaging is om mensen te vinden die jouw product of dienst willen kopen. Zeker in het begin kan het lastig zijn ze überhaupt te vinden, laat staan ze te overtuigen dat jij hebt wat jouw klanten nodig hebben. Wat ik daarmee bedoel te zeggen? Dat er geen gouden formule is voor het werven van klanten en dat het een kwestie is van uitvinden wat het beste voor jou werkt.
Eerste klanten werven tips
Dat er geen gouden formule is voor het werven van je eerste klanten, moge dus duidelijk zijn. Dat betekent echter niet dat er geen tips zijn die het aantrekken van klanten makkelijker maakt. Hieronder deel ik daarom vijf tips die het werven van klanten makkelijker maakt.
Tip 1: Weet hoe je je doelgroep moet bereiken
Je verkooppraatje kan nog zo goed zijn, als je je klanten niet weet te bereiken, krijg je ook nooit de kans om je verkooppraatje te houden. En dus is het raadzaam om te ontdekken hoe je je doelgroep kan bereiken. Om dat in kaart te brengen, kun je jezelf onderstaande vragen stellen. Deze vragen maken inzichtelijk wie jouw ideale klanten zijn, wat ze willen en ambiëren en waar ze zich bevinden.
- Vraag 1: Welke problemen heeft mijn doelgroep?
- Vraag 2: Voor welke pijn zorg dit probleem? Wat is het gevoel en de emotie?
- Vraag 3: Waarom wil mijn doelgroep hun problemen oplossen? Wat levert het op?
- Vraag 4: Hoe gaat mijn doelgroep op zoek naar een oplossing voor deze problemen?
De bovenstaande vragen lijken wellicht simpel, maar kosten in de praktijk vaak meer tijd om te beantwoorden dan je denkt. Dat kan er onder andere mee te maken hebben dat je niet goed genoeg in kaart hebt gebracht waarom jouw product of dienst nodig is in deze wereld. Mocht je dus merken dat het beantwoorden van bovenstaande vragen lastig is, ga dan even terug naar de basis van je bedrijf en stel jezelf de vraag: ‘Waarom hebben mensen mijn product en/of dienst nodig?’
In één van mijn podcast afleveringen vertel ik je vier dingen waarop je je kunt focussen als je gaat starten met ondernemen. Hier beluister je ‘m.
Tip 2: Verander je mindset over verkopen voor je eerste klanten
Verkopen en geld hebben vaak een negatieve bijsmaak. Mensen vinden het ‘vieze’ woorden waar je niet over mag praten. En dat is jammer, want geld is nou eenmaal nodig in deze wereld om onze behoeftes te vervullen. Als ondernemer verdien je dat geld door te verkopen. Het veranderen van je mindset over verkopen is dan ook een belangrijke stap in het aantrekken van je ideale klanten.
Het veranderen van je mindset over verkopen begint bij het veranderen van je kijk op verkopen. Ik zal dat proberen uit te leggen aan de hand van het volgende. Welk product of dienst je ook aanbiedt, je biedt een oplossing voor het problemen van je klanten. En dat dat geld kost, is een gegeven (bijna niets is nou eenmaal gratis). Waar het om gaat is het bieden van die oplossing. En een oplossing? Dat klinkt stukken minder ‘vies’ dan het verkopen om geld te verdienen, toch? Ik raad je dan ook aan de oplossing van je product en/of dienst helder in kaart te brengen zodat het voor jezelf een stuk beter voelt om je eerste klanten aan te trekken. Je kunt immers een waardevolle toevoeging zijn in het leven van de ander.
Tip 3: Denk na over welke marketing je inzet
Veel startende ondernemers hebben het idee dat ze overal tegelijk moeten zijn. Én op Facebook, Instagram en LinkedIn, én op een website, én op de mail én op netwerkborrels. En hoewel het natuurlijk fantastisch zou zijn als dat allemaal mogelijk is, is het beter om je te focussen op datgeen waar jouw ideale klanten zich bevinden. Het gevaar van op alle plekken zijn is namelijk dat je overal een beetje bent en dus niet opvalt. Beter is het dus om keuzes te maken in welke marketing je inzet en daar heel goed te zijn. Je zou er ook voor kunnen kiezen om je marketingproces te verstellen door de inzet van advertenties. Hier zou ik zeker hulp bij vragen.
Voor welke marketingtool je ook kiest, het is goed om te weten dat je met marketing altijd aan de knoppen moet blijven draaien. De wereld gaat steeds sneller en trends volgen zich in rap tempo op waardoor een marketingtool die een halfjaar geleden nog goed werkte, nu ineens passé kan zijn. Dat ik dit zeg is niet om je bang te maken, maar om realistische verwachtingen te scheppen. Marketing is een doorlopend proces binnen je bedrijf waar je aan moet blijven werken.
Zelf ben ik recent begonnen met TikTok, omdat ik merkte dat de statistieken op Instagram dalen. Instagram verliest immers langzaam terrein aan andere kanalen. Maar, tot nog toe heb ik bijna al mijn klanten uit Instagram en mailinglist.
Tip 4: Heb een ijzersterke pitch voor je eerste klanten
Als je eenmaal weet waar je klanten zijn en ze door de inzet van marketing kan bereiken, is het tijd voor de volgende stap: ze overtuigen waarom jouw product en/of dienst hun problemen oplost. Een ijzersterke pitch kan in dat verhaal niet ontbreken. Met een salespitch kun je in een paar minuut helder en overtuigend vertellen waarom jouw ideale klanten voor jou moeten kiezen.
Ik raad je dan ook aan om aan de slag te gaan met het schrijven van een salespitch. In principe kun je daarvoor de volgende opbouw voor gebruiken:
- Breng het probleem in kaart. Ga hier op het gevoel en emotie van de klant in.
- Vertel waarom jij de oplossing voor dat probleem in handen hebt.
- Kom met een plan hoe jouw ideale klant met jouw product en/of dienst dat probleem kan oplossen.
- Toon bewijs door succesverhalen binnen jouw bedrijf aan te halen.
- Sluit af met een call to action, ofwel: welke stap wil je dat de luisteraar of lezer gaat ondernemen na jouw pitch?
Tip 5: Blijf in jezelf geloven en houd vol
Wellicht dat je deze tip een beetje cliché vindt, maar ondernemen gaat gepaard met vallen en opstaan. Ook als het gaat om het aantrekken van nieuwe klanten. In jezelf blijven geloven is op moeilijke momenten dan ook heel belangrijk. Het zorgt er immers voor dat je blijft doorgaan waar andere stoppen en dat is bij het werven van klanten de sleutel tot succes. Hoewel je niet altijd direct een reactie krijgt op je content of promotiemail, weet je nooit wie er mee kijkt en de volgende keer wél klaar is voor een aankoop.
Tip 6: Geef wat je hebt
Regelmatig krijg ik de vraag van coachees hoeveel waarde ze moeten delen. Mijn antwoord? Je kunt nooit voldoende waarde leveren, dus geef alles wat je hebt! Door het tonen van jouw expertise in welke vorm dan ook, bouw je vertrouwen op met je ideale klanten. Zo gaan ze inzien wat jij waard bent, maar krijgen ze ook sympathie voor je. Daarnaast zorgt het voor wederkerigheid: wie geeft, krijgt ook. Ook geloof ik in meer geven dan beloofd is. Door die ‘wauw’ factor zorg je namelijk voor goede mond-op-mond reclame.
Tips om te beginnen met ondernemen
Nu je weet hoe je je eerste klanten kunt trekken, ben je vast ook benieuwd naar tips hoe je een vliegende start maakt met ondernemen. Want wat moet je doen om een fijne start te maken met het opzetten van je eigen bedrijf? Het is een vraag die ik goed snap en dus schreef ik en dus schreef ik onlangs een gratis gids met tien praktische, waardevolle tips om te starten met ondernemen. Meld je via deze link aan en ontvang de gids binnen een paar minuten in je inbox.

Meer lezen over ondernemen?
Met welke kosten moet je rekening houden als je een eigen bedrijf start?
Vijf cruciale stappen naar meer vrijheid: zó start je met locatie onafhankelijk werken
Wil je een eigen bedrijf starten naast je baan? Dit moet je weten
Voorkom deze vijf beginnersfouten als je start met ondernemen