Eigen bedrijf starten? Met welke kosten moet je rekening houden?

Sta je op het punt om een eigen bedrijf te starten maar durf je niet te beginnen omdat je bang bent dat het je klauwen met geld gaat kosten? Geloof me: je bent niet de enige die zich laat tegenhouden door financiën. En dat is ook helemaal niet gek. De financiële onzekerheid kan spannend zijn, zeker in het begin. Toch kun je door het creëren van overzicht heel goed weten waar je aan toe bent en kun je verantwoorde keuzes maken. In dit blog help ik je inzichtelijk maken met welke kosten je rekening moet houden als je een eigen bedrijf start. 

Eigen bedrijf starten: de kosten

Voordat ik dieper inga op de kosten van een eigen bedrijf, is het eerst goed om duidelijkheid te scheppen. In dit blog heb ik specifiek over de kosten van een eenmanszaak van een startende ondernemer, niet over wanneer je met een groot startkapitaal een BV wilt openen. Daarbij ligt de focus op online ondernemen.

Goed, dan is het nu tijd om te duiken in de kosten van een eigen bedrijf. Nu ik mensen begeleid naar vrijheid door te ondernemen, valt het me op dat velen zich laten tegenhouden door de kosten. Simpelweg omdat ze het idee hebben dat een eigen bedrijf starten gepaard gaat met heel veel kosten. Maar niets is minder waar. Het starten van een eenmanszaak hoeft niet duur te zijn. Uiteraard zijn er uitzonderingen: als jij een fysieke winkel wilt starten met diverse soorten producten kost dat je meer geld, dan wanneer je als tekstschrijver aan de slag gaat en je met enkel een laptop je werkt kunt doen. 

Financiële overwegingen wanneer je een eigen bedrijf gaat starten

Dat een eigen bedrijf starten niet bakken met geld hoeft te kosten, heb je – op een aantal vaste kosten na – helemaal zelf in de hand. Het inzichtelijk maken van je kosten gaat dan ook gepaard met overwegingen. Ofwel: doe ik alles zelf of besteed ik bepaalde onderdelen binnen mijn bedrijf uit? Dit kan in het begin best een ingewikkelde keuze zijn. Zeker omdat je als startende ondernemer nog geen vetpot verdient. Het is dan ook goed om na te gaan waar je wel en niet in wilt investeren. Daarbij geldt: wanneer je alles zelf doet, kost het je meer tijd, maar minder geld en vice versa. 

Ik heb het in deze alinea bewust ook over investeringen, niet over kosten. Zo heb ik in het begin van mijn ondernemersreis veel kosten gehad aan een technische VA, business coach en nog veel meer. Maar, ik heb die uitgaven nooit gezien als kosten, maar als een investering. Een investering die het voor mij mogelijk maakte om meer tijd te hebben voor mijn expertise: het ontwikkelen van diensten en producten die anderen meer financiële vrijheid bezorgd. 

De vaste kosten bij een eigen bedrijf starten

In principe is het dus helemaal aan jou hoeveel kosten je als startende ondernemer maakt. Toch ontkom je niet aan opstartkosten. Zo moet ieder bedrijf dat in Nederland is gevestigd ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel. Die inschrijving kost geld, namelijk 50 euro. Deze kosten zijn eenmalig. Dit geldt overigens voor een eenmanszaak. Een BV of een NV kun je namelijk enkel met behulp van een notaris inschrijven en dat kost vanzelfsprekend meer geld. 

Hoogstwaarschijnlijk is je inschrijving bij de KVK je eerste factuur ooit (mijlpaal!). Deze factuur kun je aftrekken van de omzet en valt onder bedrijfskosten bij je aangifte inkomstenbelasting. 

De variabele kosten bij een eigen bedrijf

Een inschrijving bij de KVK is dus verplicht en kost je 50 euro. Deze kosten zijn dus voor iedere startende ondernemer met een eenmanszaak gelijk. Toch blijft het voor veel startende ondernemers niet enkel bij deze kosten. Zo zijn er een aantal onderdelen die goed zijn om financieel in kaart te brengen. Hieronder licht ik de onderdelen toe. Het is aan jou om te bepalen waar je wel en niet je geld aan wilt uitgeven en hoe je daar vervolgens een financiële inschatting van maakt.

Kosten boekhouder of boekhoudprogramma

Hoewel je bij een eenmanszaak niet verplicht bent om een boekhouder in te schakelen, kun je daar uiteraard wel voor kiezen. Het inschakelen van een boekhouder heeft niet alleen als voordeel dat je niet zelf je administratie hoeft te doen, maar ook dat het je veel geld kan besparen. Zeker in het eerste jaar. Een boekhouder is namelijk op de hoogte van alle fiscale voordelen waardoor je minder belasting zal betalen dan wanneer je zelf – zonder enige kennis – je boekhouding doet. Zeker bij de aangifte inkomstenbelasting is een boekhouder aan te raden. Bij een simpele boekhouding kan het wel zelf, maar raad ik je wel aan je erin te verdiepen zodat je begrijpt wat de cijfers betekenen.

Zelf maak ik gebruik van Moneybird. Hier heb ik allerlei koppelingen in, zodat wanneer mensen mijn producten kopen zij automatisch een factuur ontvangen en deze factuur in mijn boekhouding terecht komt.

Hier lees alles wat je moet weten over je boekhouding als zzp’er. 

Kosten online programma’s

Steeds meer startende ondernemers willen een eigen online bedrijf beginnen omdat ze daarmee locatie onafhankelijk te werk kunnen gaan. Zelf werk ik ook locatie onafhankelijk. Mocht dat voor jou ook het geval zijn, dan betekent het dat je kosten kwijt zult zijn aan online programma’s die het mogelijk maken om je bedrijf online te managen. Denk hierbij aan programma’s als Moneybird (boekhouding), ConvertKit (mailing), Canva (design), Calendy (afspraken) en Zoom (meetings). Zelf maak ik van al deze programma’s veel gebruik. 

Ben je van plan om een online product te maken? Hier vertel ik over deze passieve manier van geld verdienen. 

Kosten marketing-en communicatie

Het draaien van een succesvol bedrijf waarmee je geld verdient, valt of staat met klanten. En dus is het aan jou om te bepalen op welke manier je klanten wilt aantrekken en of je bereid bent daar een investering in te doen. Denk aan een copywriter voor je website of een marketing specialist voor je social mediakanalen. Uiteraard is het aan jou om te bepalen of en hoeveel je wilt investeren in je marketing-en communicatie.

Onder marketing-en communicatiekosten vallen ook een laptop en een telefoon. Heb je die al? Dan ben je daar geen extra kosten aan kwijt. Moet je dit soort communicatiemiddelen nog wel aanschaffen, dan zullen je kosten vanzelfsprekend hoger oplopen. 

Kosten verzekeringen

Wanneer je in loondienst bent, ben je voor een aantal dingen verzekert. Dit valt weg als je voor jezelf gaat beginnen en dus moet je rekening houden met kosten voor verzekeringen. Denk er bijvoorbeeld aan dat je geen uitkering krijgt als je arbeidsongeschikt wordt verklaard. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering kan dus raadzaam zijn, maar is erg prijzig. Ook kun je een beroeps aansprakelijkheidsverzekering nemen of rechtsbijstandverzekering. Daarnaast is dit afhankelijk of je bijvoorbeeld adviezen geeft en je hiervoor wilt verzekeren. Let op: verzekeringen zijn niet verplicht. Mocht je gaan freelancen dan is het via bepaalde platformen wel verplicht. Zelf heb ik een aansprakelijkheidsverzekering bij ZEKUR.  

Kosten pensioen

Als zelfstandig ondernemer heb je recht op een vergoeding via de Algemene Ouderdomswet, maar bouw je niet automatisch pensioen op. Het is dan ook aan jou om te bepalen hoe je je pensioen wilt gaan opbouwen en hoeveel je daar maandelijks voor aan de kant wilt schuiven. Hoeveel je zou moeten inleggen om jouw tekort aan te vullen hangt af van je jaarruimte. Door je jaarruimte te benutten vul je je pensioeninkomen aan tot 70% van je gemiddelde werkelijke inkomen.

Benieuwd hoe het zit met je pensioen als zzp’er? In deze blog lees je waarom het belangrijk is om nu al over je pensioen na te denken als ZZP. 

Kosten bijhouden

Dat veel startende ondernemers financiële stress ervaren heeft natuurlijk deels met maken met de onzekerheid, maar ook met het ontbreken van overzicht. Als je niet weet hoeveel kosten je gaat maken, kan dat in je hoofd voor een hele hoop onrust en ruis zorgen. Mijn advies is dan ook om je financiën goed bij te houden zodat je inzicht krijgt in je inkomsten en uitgaven én je ook een goede inschatting kunt maken van wat je kunt verwachten. In mijn Fix your Finance sheet krijg je inzicht in je financiën. Meer weten? Dat kan hier

Mijn kosten bij het opzetten van mijn eigen bedrijf

Als ondernemer maak ik zelf uiteraard ook kosten. Sommige zijn maandelijks, sommige investeringen heb ik eenmalig gedaan (denk aan een coaching of een opleiding). Om je een idee te geven van waar ik in investeer, zet ik hier op een rijtje welke kosten ik maandelijks maak:

Maandelijkse kosten: 

  • Calendly – €10,00
  • Canva – €11,99
  • Convertkit (mailprogramma) – €9,00
  • Moneybird – €30,00 
  • Zekur aansprakelijkheidsverzekering – €15,00
  • Bankkosten – €4,00 
  • Mollie – afhankelijk van het aantal verkopen – gemiddeld €15 à 20 per maand
  • Advertentiekosten – wisselend, dit doe ik pas sinds kort
  • Technische VA – €75,00 (excl. BTW) per uur, gemiddeld twee uur per maand
  • OV kaart – in Nederland heb ik een zakelijke OV kaart, hier in Portugal niet

Jaarlijkse kosten:

  • Domeinnaam en hosting
  • Thema website – €180
  • Learndash (cursusomgeving) – €153

Overig:

  • Laptop en benodigdheden
  • Telefoon

Tips om te beginnen met ondernemen

Nu je weet met welke kosten je rekening moet houden al startende ondernemer, ben je vast ook benieuwd naar tips hoe je begint met ondernemen. Want wat moet je doen om een fijne start te maken met het opzetten van je eigen bedrijf? Het is een vraag die ik goed snap en dus schreef ik en dus schreef ik onlangs een gratis gids met tien praktische, waardevolle tips om te starten met ondernemen. Meld je via deze link aan en ontvang de gids binnen een paar minuten in je inbox.

Van loondienst naar vrijheid

Het kan heel spannend zijn om te starten met een eigen bedrijf. Voor veel mensen is enkel het vergaren van kennis dan niet voldoende. Ze zien door de hoeveelheid kennis de bomen door het bos niet meer, vinden het spannend om de eerste stap te zetten en hebben weinig support van hun omgeving. Dan is mijn 1-op-1 traject ‘Van loondienst naar vrijheid’ wellicht wat voor jou. In het traject gaan we drie maanden aan de slag om met jouw onderneming te kunnen starten. Klaar voor de start? Plan een vrijblijvend intakegesprek in. 

Meer lezen over ondernemen?

Vijf cruciale stappen naar meer vrijheid: zó start je met locatie onafhankelijk werken
Wil je een eigen bedrijf starten naast je baan? Dit moet je weten
Voorkom deze vijf beginnersfouten als je start met ondernemen

Leave a Comment